Zapiski przyjaciela collie.

Śliwki dla rodziny

piątek, 5 października 2012


Śliwki, które dostałam w prezencie stoją na podłodze w kuchni w dużej, żółtej misce. Okrążam nieco wadzącą mi w kursowaniu po kuchni miskę. Wtem pod nogami czuję coś twardego. Spoglądam pod papcie, a tu pestka. Zwykła pestka od śliwki. Skąd się wzięła?
Jakoś nie dowierzam. Przecież sama jeszcze nie zdążyłam zjeść ani jednej śliwki, pestka także mi sama z miski nie wypadła, bo nawet śliwek jeszcze nie obierałam do zaplanowanych na obiad knedli. Więc skąd ta pestka?
Sprawa sama szybciutko się wyjaśniła. 
Przyjrzawszy się dokładniej zobaczyłam więcej pestek porozrzucanych po podłodze i…. zobaczyłam jak Nebra* podchodzi do miski, bierze do dzioba śliwkę i boczkiem wypluwa pestkę. Ot i cała tajemnicy. Tak oto znikają śliwki w oczekiwaniu na obiad..



Śliwka zawiera witaminy A, C, E, B6, K, polifenole (między innymi kwas chlorogenowy), potas, wapń, żelazo, fosfor, magnez, błonnik. Śliwki zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworu. Zawierają pektyny pobudzając perystaltykę jelit, „wymiatają” zalegające w nich resztki pokarmu i produkty przemiany materii. Działają przeciwmiażdżycowo, hamując wchłanianie cholesterolu, wpływają korzystnie na układ nerwowy ( magnez i witamina B6), regulują ciśnienie krwi ( potas), regulują proces krzepnięcia krwi ( znaczna ilość wit. K), uszczelniają naczynia krwionośne (wit.C)

  
Naukowcy z Texas AgriLife Research Lab ( magazyn Agriculture and Food Chemistry ) przeprowadzili badania, których wyniki wskazują, że naturalne ekstrakty z owoców śliwy (Black Splendor) i brzoskwini (Rich Lady) niszczą komórki nowotworowe, nie degradując jednocześnie komórek zdrowych. Ekstrakty okazały się być skuteczne także w bardzo agresywnych formach nowotworu. Prace dokumentujące korzyści zdrowotne owoców pestkowych została poparta przez Warzyw i Centrum Doskonalenia Owoce w Texas A & M University, US Department of Agriculture i Drzewo California Umowa Fruit.( link - przeczytaj więcej)

0 komentarze: