Zapiski przyjaciela collie.

Czy masz już hodowlę pokrzyw

piątek, 6 maja 2011
 Maj to wspaniały miesiąc kiedy wszystko rozkwita i wokół robi się zielono. W czasie spaceru po łąkach i lasach wszędzie widać wszechobecną pokrzywę, która jest często traktowana jako intruz i chwast, a tymczasem po przeczytaniu o jej właściwości może nas rozboleć głowa. 

Pokrzywa zawiera witaminy – A, K, B2, C, ważne pierwiastki – wapń, fosfor, potas, żelazo, magnez, manganu, ponadto związki aminowe, garbnikowe, kwas pantotenowy, kwas organiczny, chlorofil, serotoninę, histaminę, flawonoidy, fitosterole, karotenoidy. 

Pokrzywa posiada następujące właściwości :
- ułatwia przemianę materii i pobudza apetyt,
- wpływają korzystnie na pracę trzustki, wątroby i żołądka.
- wzmacniające, wpływa korzystnie na produkcję czerwonych krwinek., stosowana w leczeniu anemii i osłabienia.
- obniża poziom cukru we krwi, a w niewielkim stopniu także ciśnienie tętnicze, 
- zwiększa poziom hemoglobiny i czerwonych krwinek, wskazana przy anemii, osłabieniu,
- działa moczopędnie, wspomaga wydalanie złogów kwasu moczowego,
-stosowana do przemywania i okładania schorzeń skórnych, 

Z powodu tych właściwości pokrzywy, coraz więcej osób zaczyna celowo uprawiać swoją pokrzywę, w różnych miejscach, tak żeby mieć ją zawsze pod ręką, a pokrzywa majowa jest najlepsza.  Dlaczego ?  Ponieważ wiosną można zbierać do jedzenia młode pędy, tak około 15 cm, później już tylko młode liście i wierzchołki.
Co można robić z pokrzywy ? Napary, herbatki, soki, używać jako dodatek lub podstawowy składnik potraw ( jajecznica, sałatka, pasty i inne). 

Jednym ze sposobów wykorzystania pokrzywy w ogrodnice to także sporządzanie nawozu z pokrzywy.

Nawóz z pokrzywy
 1 kg świeżego ziela pokrzywy należy zalać 10 l wody. Pojemnik zamykamy, ustawiamy w ciepłym i słonecznym miejscu, codziennie mieszając w celu dotlenienia, po około 1-3 tygodniach nabiera ona ciemnozielonej barwy czyli jest gotowa do użycia
Stosujemy w rozcieńczeniu 
1:10 do podlewania i opryskiwania 2-3 razy w ciągu sezonu. 

Na mojej ziemi powoli kończą mi się zasoby mojej pokrzywy. Mam zbyt małą uprawę jak na moje potrzeby. Dzisiaj ruszyłam w poszukiwaniu polnej hodowli.

 Duży worek, rękawiczki i ruszyliśmy. Długo nie trzeba było szukać, dookoła rozciągały się wspaniałe pola uprawne pokrzywy. Narwałam bardzo dużo, bo w planach mam sporo potraw z pokrzywą, a i moje collie dostają pokrzywę sparzoną i pokrojoną lub w postaci soku z pokrzywy. 

 
W najbliższym czasie podzielę się z Wami moimi pokrzywowymi przepisami. Dziś popołudniu zrobiłam sok o składzie: marchewka, pomarańcz, cytryna i pokrzywa, bardzo smaczny.

 







0 komentarze: