Zapiski przyjaciela collie.

Zielona Barbarka

piątek, 25 listopada 2011
We wtorek i środę znowu jesteśmy na Barbarce pod Toruniem. Tym razem Mikołaj zbiera materiały do swojego artykułu. Mam nadzieję, że o tym będę mogła napisać więcej już wkrótce. Moja rola to dowożenie, czekanie i spacerowanie, to ostatnie lubię najbardziej. 



Niegdyś Barbarka była położona na zupełnym pustkowiu. Mniej więcej 200 lat temu zasadzono lasy.  Są tutaj pospolite bory sosnowe i mieszane, partie świetlistej dąbrowy, ubogiego gradu, łęgu, olsu. Występują tutaj także ozdobne nietypowe gatunki m.in. kasztanowiec zwyczajny Aesculus hippocastanum, robinia akacjowa Robinia pseudoaccacia, dąb czerwony Quercus rubra, pęcherzyca kalinolistna Physocarpus opulifolius, tawuła bawolica Spiraea salicifolia, jaśminowiec wonny Philadelphus coronarius. Na terenie osady wzdłuż ścieżki spacerowej rośnie siedem dębów nazwanych "Dębami Barbary" i objętych ochroną prawna jako pomnik przyrody.
Bogata fauna to lisy, sarny i dziki. Spotkać można tutaj przedstawicieli nornikowatych, łasicowatych oraz leśne ptactwo jak dzięcioły, sowy, nietoperze i płazy.



W pobliżu szpaleru dębów stoją  duże drewniane grzyby, od których nie mogłam się oderwać. Zaś pod drzewami znalazłam gigantycznego kasztana, żołędzia i szyszkę.  Dwugodzinny spacer pozwolił mi na wytyczenie nowych szlaków. 
Dokonałam także nowego dla mnie odkrycia historycznego. Otóż Zygmunt I Jagiellończyk zwany Starym ( 1467-1548), od roku 1506 król Polski, przybył 22 kwietnia 1521 do lasów na Barbarce na polowanie i gościł w kaplicy Św. Barbary.Takie dziejowe są nasze lasy pod Toruniem na Barbarce. 

Emocjonalnie podchodzę do mojego odkrycia wykrzykując głośno
- Słuchajcie, czy wiecie, że na naszej Barbarce był na polowaniu król Zygmunt Stary?
- Czy coś upolował ? Co upolował?- odzywa się z góry Wojtek.
Faktycznie tego nie znalazłam, ale to było 490 lat temu !


0 komentarze: