Zapiski przyjaciela collie.

Kalarepka dla liści czy dla jej jabłka ?

czwartek, 21 lipca 2011
Kalarepka trafiła do mojego ogródka całkowicie przypadkiem. Ot dostałam zbyteczne sadzonki. Jak tu wyrzucić małe zielone, i tak stało się,  w moim nowo powstałym ogródku pojawiła się kalarepka i to w większej ilości. Z małych sadzonych urosły dorodne kalarepy.
 Fot. Kalarepka i (oczywiście) młoda pokrzywa !!!

Przyznam się, że dotychczas nie zastanawiałam się na wartościami odżywczymi kalarepki i możliwościami kulinarnymi, gdyż kalarepkę spożywałam sporadycznie i jedynie na surowo.
Jednak przy takiej ilości kalarepki zaczęłam się zastanawiać co dalej. Udało się, bo urosła więc trzeba ją  zjadać, ale jak i po co,  w takiej ilości.
Rozpoczęłam poszukiwania i tu nastąpiło wielkie odkrycie, otóż okazuje się, że kalarepkę powinno się jadać najpierw dla liści, a dopiero potem dla jej jabłka. Młode liście kalarepy pod względem wartości odżywczych znacznie przewyższają samą kalarepę, Zielone i świeże młode liście można posiekać i dodawać do różnych potraw.

Witaminy i sole mineralne w liściach kalarepy w 100 g świeżego produktu
A(j.m) 6 372
C (mg) 33
K(mcg) 138
Kwas foliowy (mcg) 107

Wapń- 105
Sód- 22
Fosfor- 23,10
Magnez- 17,10

Witamy i sole mineralne w jabłku kalarepy w 100 g świeżej kalarepy
A(j.m) 0
C (mg) 27,30
K(mcg) 0,1
Kwas foliowy (mcg) 19,50

Wapń- 39
Sód- 87,10
Fosfor- 35,10
Magnez 14,30

Kalarepa zawiera także cholagogę, która przyspiesza wydzielanie żółci i jej przepływ z woreczka żółciowego do jelita. Dzięki zawartości włókien roślinnych stosuje się ją przy leczeniu zaparć. Jednakże uwaga, gdyż kalarepka ma właściwości podrażniające, dlatego nie  jest zalecana przy zapaleniu błony śluzowej żołądka, wrzodach żołądka i dwunastnicy oraz innych chorobach przewodu pokarmowego i moczowego.

 
Moje collie dostały pokrojone świeże liście kalarepki, a ja zrobiłam duszoną kalarepkę w sosie beszamelowym.

Duszona kalarepka w sosie beszamelowym
Kalarepkę kroimy w krążki i dusimy w przyprawach ziołowych, aż zmięknie.
Sos beszamelowy:
Składniki sosu:
-2 łyżki masła, 2 łyżki maki, półtorej szklanki mleka ( lub mleka i śmietany), 2 żółtka, przyprawy: sól, pieprz, gałka muszkatołowa, wyciśnięty sok z cytryny
Przygotowanie sosu:
Masło rozpuszczamy na małym ogniu, dodajemy mąkę i mieszamy trzepaczką. Po połączeniu mąki z masłem dolewamy mleko i mieszając czekamy aż sos zgęstnieje. Doprawiamy przyprawami.
Można dodatkowo rozetrzeć żółtka ze śmietaną i dodać do sosu. Doprowadzić sos do wrzenia i ściągnąć z ognia, i doprawić sokiem z cytryny.






0 komentarze: